reklámok és NEMek

Gender szempontú kritikai hozzáállással a szexista reklámozás ellen. Ez a blog a 2007-es Reklámok és NEMek projekt folytatása. Reklámokról lesz szó, nőkkel és férfiakkal, sztereotíp vagy éppen rendhagyó nemi szerepekben. Ha egy reklám felbosszantott, esetleg megtetszett, mert szakít a hagyományos nemi szerepekkel, ne hagyd szó nélkül!

Írj nekünk, küldj fotókat, videókat!

Projekt honlap

Ezt írtátok

  • Csakul Anitteb: A reklámok linkjeit elküldené valaki? Kíváncsi lennék rájuk. Köszi (2015.06.02. 20:00) Anya főz
  • kozmetikusszalon: Nem rossz marketingfogás amúgy, amennyit beleöltek, az meg is térült. Az meg, hogy mennyire egysí... (2012.05.06. 18:12) Mi férfias? - !!!Figyelem! Akció!!!
  • rizsföld: A legjobban azt imádom, amikor az óriásplakáton egy gumiabroncs vagy egy motorfűrész mellé oda tes... (2012.01.04. 18:21) Miért károsak a szexista reklámok?
  • szöszkehölgy: nekem is borsódzott a hátam a pár veszekedése közben. :( (2009.11.16. 14:17) Így élnek a normális párok?
  • kókuszosvarázs: Sok dolgot nem értek. 1.Munkába tekernek elvileg, de otthon kötnek ki. 2. Öreg a pasi- fiatal a lá... (2009.10.22. 09:56) Bringázzon inkább anyád is!
  • Utolsó 20

Ők tulajdonképpen csak szeretik a nőket...

2008.05.20. 09:14 Genderfighter

A Lidl reklámja sokaknál kicsapta a biztosítékot, pedig ők tulajdonképpen csak szeretik a nőket. Nem is értem, egyesek miért sértődnek meg ezen. ;-)

Lássuk hát a szöveget egy az egyben. (A képeket hozzá megnézhetitek itt.)

"A nők gyönyörűek. A nők okosak. Kedvesek. De ha kell, határozottak. A nők gondoskodnak rólunk és gyermekeinkről. Büszkék vagyunk rá, hogy egyre több nő választ minket, akik velünk együtt hisznek a minőség erejében."

Azonkívül, hogy ez egy közhelygyűjteménynek is gyenge, hiszen annyira általános dolgok vannak benne, hogy még közhelynek sem nevezném, azért szépen jelen vannak a sztereotíp női szerepek, főleg a gondoskodás. Amelynek természetesen része a bevásárlás is, csakis minőségi élelmiszeré, amit ugye, az okos nő a Lidlben vesz meg. Ami számomra érdekes, az a narrátor királyi többese (nyilván: "mi, akik a Lidlnél dolgozunk"), amiről először azt gondolnám, bár férfihang, azért lehetne nem-semleges, még a "gondoskodnak rólunk" szöveg is - hisz mindenkinek volt anyja - de a képek egyértelműen a férjről gondoskodó feleséget mutatják, tehát nincs mese: vannak ŐK, a Lidlnél, akik beszélnek, és akik FÉRFIAK, és vagyunk mi, NŐK, a VÁSÁRLÓK. Ez a leosztás, tetszik, nem tetszik. A végén ki is derül: a nők nem úgy választják egyre többen a Lidlt, hogy ott akarnak dolgozni, hanem hogy ott vásárolnak.

Mondjuk én megérteném a nőket, ha nem akarnának olyan helyen dolgozni, ahol, ha menstruálnak, megkülönböztető fejpántot kapnak, kegyként, hogy engedélyezetten gyakrabban használhassák a vécét. Persze ebből is az látszik, hogy ők tulajdonképpen csak szeretik a nőket...

5 komment

Címkék: élelmiszer áruház szpot nemi szerep

A bejegyzés trackback címe:

https://reklamokesnemek.blog.hu/api/trackback/id/tr29476620

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

harcikutya 2008.05.20. 12:38:24

Ez durva. A reklám is, de fejpánt még inkább. Ezek után már biztos nem vásárolok a lidlben, nem mintha eddig tettem volna.

iconoclast 2008.05.22. 18:47:29

1.

- Ebben a reklámban éppenhogy nem sztereotíp szerepben (is) mutatták a nőket. A nőket nem ábrázolták tárgyként, pozitív kontextusban jelentek meg, stb.

- Ezt a reklámszöveget nem mondhatta el nő. (Vagy legalábbis furán hangzott volna.)

- A klipben nem csak hogy nők, hanem fehér, középkorú nők szerepeltek. (Emlékeim szerint.) Lehet, hogy ők a célcsoport?

2.

- Személyes (nem reprezentatív!!) tapasztalataim szerint egy kisebb boltban (Spar) alkalmanként több a férfi vásárló, mint a női.

- De azért a "hol és mire költsük az élelmiszerre szánt pénzt" c. kérdésben többnyire a nők döntenek.

- Ha én boltot nyitnék, olyan reklámokat készíttetnék, amelyek a nőket célozzák elsősorban.

- Ezek szerint én is szexista vagyok!? :(

Genderfighter · http://reklamokesnemek.blog.hu 2008.05.22. 18:57:11

A sztereotípia persze lehet pozitív értelmű is arra nézve, akiről szól. Igen, volt nem annyira sztereotip szerep is (a nők okosak-ra gondolsz? ;-), de a hangsúly mégis a sztereotip gondoskodó szerepen volt. Ráadásul, amint írtam, egyértelműen kiderül (nemcsak abból, h férfi mondja), h aki beszél, vagyis a Lidl áruház, az maga férfi nemű. (Miközben nyilván nem, hiszen mondd, milyen gyakran látsz férfi közértpénztárost?) Azt én értem, h nők a célcsoport, mert ők vásárolnak kaját gyakrabban. (Kérdés az is, mennyiben igaz ez.) Viszont ez az "örülünk, h már a nők is tudják, h nálunk a legjobb vásárolni" eléggé lenéző hangnemű, pláne, ha tekinted, h - ld. fönt - aki beszél, az férfi, a férfiak nevében beszél. Érdekes, én magam nem gondoltam volna, de egészen sok ismerősöm, illetfve akinek a blogról beszéltem, kapásból ezzel a reklámmal jött, mint ami nagyon idegesítő és sértő számukra.

hatcikutya 2008.05.23. 02:18:38

Jelentem, én szoktam látni férfi pénztárosokat, főleg hipermarketekben. Igaz, ők mind fiatal, huszonéves fiatalemberek, középkorú vagy idősebb véletlenül sincs. Vajon ez mire enged következtetni? (Gondolom a pénztárosokat nem fizetik túl.) Nálunk a sparban a következő a felállás: minden pénztáros nő, mindenféle korú, az üzletvezető egy fiatal férfi, a pultosok nők, kivéve a hentest (de pl. van egy bizt. őr nő). Szerintem ez elég általános mindenhol.

De még azért a reklám szövegéhez: a "gondoskodanak rólunk" az én olvasatomban egyet jelent a "kiszolgálnak minket"-tel, mint ahogy ezt a reklám képei is megerősítik. Azért jó, ha ezt tudatosítjuk, mert a gondoskodás olyan ártatlanul hangzik, de ami mögötte van az bizony kizsákmányolás.

iconoclast 2008.05.23. 23:29:08

A mi spar-unkban a tablón négy fényképből négy nőé (üzletvezető, plusz a három részlegvezető.)
El kellene költöznöd.
süti beállítások módosítása