Eddig leginkább a köztéri reklámokról esett szó, és azok közül is inkább a meztelenséggel, szexualitással hirdetőkről.
De van bőven példa a nemi sztereotípiákra, a hagyományos nemi szerepek, feladatmegosztás folyamatos sulykolására is. Ezek általában inkább a reklámszpotokban tudnak kiteljesedni, most is megy pár ilyen reklámfilm, amin felbosszantottuk magunkat.
Itt van mindjárt a Knorr vacsorakedvencek sorozata, ahol olyan nők, akiknek láthatóan jobb/más dolguk is lenne (pl. gyerek fuvarozása, fodrásznál ücsörgés), repülő tényérokkal (nem csészealjakkal!) a fejük fölött közlekednek, amelyek mintegy a gondolataikat személyesítik meg. A nőknek ezek szerint mindig csak AZON jár az eszük? Mármint a vacsorán. Hogy mit is főzzenek a kedves kis családnak, minden napra más meleg étel kell, hiszen az élet úgy szép, ha változatos, és a Knorr jófej, és megspórolja a nőknek az erőfeszítéseket, amit az újabb és újabb ételötletek kitalálására fordítanának.
Persze gondolhatnánk, hogy ez a reklám is csak a nőknek akar kedvezni, hiszen azt mutatja, milyen ügyesek, egyszerre több dolgora tudnak figyelni, míg a gyereket viszik haza suliból, már azon agyalnak, mit főzzenek aznap vacsorára. Nekem viszont inkább az jön le, hogy nem elég, hogy meló után még gyerekért kell menni, hanem a vacsoráért is egyedül anyu a felelős, méghozzá fantáziáját is meg kell csillogtatnia, nem elég, ha a család elé lök egy párizsis zsömlét. (Mellesleg a kampány weboldala további csemegéket tartogat, itt van pl. a Receptbarátnők akció, ami szintén abból indul ki, hogy a férfiak hozzá sem nyúlnak a fakanálhoz.)
A Vénusz még tovább megy, és a főzés képességét egy genetikai és történelmi öröklődési folyamat részévé teszi. Azt mondja a narrátor: Ahogy mi a szüleinktől, úgy a gyerekeink rólunk vesznek példát. Közben mutatják a kislányt, aki - nyilvánvalóan nőnemű szülőjét utánozva - tükör előtt illegeti magát, majd a porszívó csövével küzd, Macit mosdat, végül rántottcsirkét paníroz. És a szövge megint: A Vénusz (...) segíti a lányokat, hogy egyszer majd olyan jól főzzenek, mint az édesanyjuk. És láthatjuk is, amint kislány segédkezik anyunak a forró olajba helyezni a rántottcsirke darabokat.
Mit is mond ez a reklám? 1. a lányok csak az anyjukról vesznek példát, az az etalon, ezt kell egyszer elérni. 2. a "nőségnek" a megtanulása megmutatja nekünk, mitől is nő a nő (vagyis mi a női esszencia): szépítkezés, házimunka végzése, gondoskodás. 3. nyilvánvalóan mivel ezek női dolgok, amiket a lányok az anyjuktól tanulnak, a fiúk/férfiak nem csinálhatják.
Aztán itt van nekünk a Penny market, ahol egy többgenerációs család (anya, apa, kisfiú, magzat, nagymama) éppen bevásárol. Ami úgy zajlik, hogy a ránézésre kb. 8 hónapos terhes nő otthagyja jó karban lévő férjét kisfiával, hogy "Ti csak játsszatok", majd elindul anyjával/anyósával a bevásárlókocsit tolva elintézni a vásárlást. Közben apuka és kisfiú önfeledten játszanak, majd látjuk, hogy anyuka és nagymama már hipp-hopp össze is szedtek mindent, ami kell. Oké, én örülök, hogy egyáltalán megjelenik egy bevásárlás ábrázolásánál egy férfi is (és nemcsak húspultos eladóként), de azért elég ciki, ha a focilabda hasú nőnek kell végigjárnia a szupermarketet (feltehetőleg dagadó lábbal, állandó vizelési ingerrel, de ez már nincs benne a szpotban), miközben apa "vigyáz" a gyerekre és elszórakoztatja.
Úgy látszik, az élelmiszerreklámosok agyában még mindig az "apa mosdik, anya főz" családkép él. Persze vannak kivételek, pl. a Dr. Oetker, ami egy ideje kifejezetten sütő apukákkal reklámozza egyes termékeit.
De van bőven példa a nemi sztereotípiákra, a hagyományos nemi szerepek, feladatmegosztás folyamatos sulykolására is. Ezek általában inkább a reklámszpotokban tudnak kiteljesedni, most is megy pár ilyen reklámfilm, amin felbosszantottuk magunkat.
Itt van mindjárt a Knorr vacsorakedvencek sorozata, ahol olyan nők, akiknek láthatóan jobb/más dolguk is lenne (pl. gyerek fuvarozása, fodrásznál ücsörgés), repülő tényérokkal (nem csészealjakkal!) a fejük fölött közlekednek, amelyek mintegy a gondolataikat személyesítik meg. A nőknek ezek szerint mindig csak AZON jár az eszük? Mármint a vacsorán. Hogy mit is főzzenek a kedves kis családnak, minden napra más meleg étel kell, hiszen az élet úgy szép, ha változatos, és a Knorr jófej, és megspórolja a nőknek az erőfeszítéseket, amit az újabb és újabb ételötletek kitalálására fordítanának.
Persze gondolhatnánk, hogy ez a reklám is csak a nőknek akar kedvezni, hiszen azt mutatja, milyen ügyesek, egyszerre több dolgora tudnak figyelni, míg a gyereket viszik haza suliból, már azon agyalnak, mit főzzenek aznap vacsorára. Nekem viszont inkább az jön le, hogy nem elég, hogy meló után még gyerekért kell menni, hanem a vacsoráért is egyedül anyu a felelős, méghozzá fantáziáját is meg kell csillogtatnia, nem elég, ha a család elé lök egy párizsis zsömlét. (Mellesleg a kampány weboldala további csemegéket tartogat, itt van pl. a Receptbarátnők akció, ami szintén abból indul ki, hogy a férfiak hozzá sem nyúlnak a fakanálhoz.)
A Vénusz még tovább megy, és a főzés képességét egy genetikai és történelmi öröklődési folyamat részévé teszi. Azt mondja a narrátor: Ahogy mi a szüleinktől, úgy a gyerekeink rólunk vesznek példát. Közben mutatják a kislányt, aki - nyilvánvalóan nőnemű szülőjét utánozva - tükör előtt illegeti magát, majd a porszívó csövével küzd, Macit mosdat, végül rántottcsirkét paníroz. És a szövge megint: A Vénusz (...) segíti a lányokat, hogy egyszer majd olyan jól főzzenek, mint az édesanyjuk. És láthatjuk is, amint kislány segédkezik anyunak a forró olajba helyezni a rántottcsirke darabokat.
Mit is mond ez a reklám? 1. a lányok csak az anyjukról vesznek példát, az az etalon, ezt kell egyszer elérni. 2. a "nőségnek" a megtanulása megmutatja nekünk, mitől is nő a nő (vagyis mi a női esszencia): szépítkezés, házimunka végzése, gondoskodás. 3. nyilvánvalóan mivel ezek női dolgok, amiket a lányok az anyjuktól tanulnak, a fiúk/férfiak nem csinálhatják.
Aztán itt van nekünk a Penny market, ahol egy többgenerációs család (anya, apa, kisfiú, magzat, nagymama) éppen bevásárol. Ami úgy zajlik, hogy a ránézésre kb. 8 hónapos terhes nő otthagyja jó karban lévő férjét kisfiával, hogy "Ti csak játsszatok", majd elindul anyjával/anyósával a bevásárlókocsit tolva elintézni a vásárlást. Közben apuka és kisfiú önfeledten játszanak, majd látjuk, hogy anyuka és nagymama már hipp-hopp össze is szedtek mindent, ami kell. Oké, én örülök, hogy egyáltalán megjelenik egy bevásárlás ábrázolásánál egy férfi is (és nemcsak húspultos eladóként), de azért elég ciki, ha a focilabda hasú nőnek kell végigjárnia a szupermarketet (feltehetőleg dagadó lábbal, állandó vizelési ingerrel, de ez már nincs benne a szpotban), miközben apa "vigyáz" a gyerekre és elszórakoztatja.
Úgy látszik, az élelmiszerreklámosok agyában még mindig az "apa mosdik, anya főz" családkép él. Persze vannak kivételek, pl. a Dr. Oetker, ami egy ideje kifejezetten sütő apukákkal reklámozza egyes termékeit.
Ezt írtátok