A L'Oréal (amely mellesleg az UNESCO nevű ENSZ szakosított szervvel együtt már évek óta élenjár a nők tudományos életben elért teljesítményének elismertetésében), a férfiaknak készített termékcsaládja (men expert) bevezető kampányát egy szerintük poénos mozzanattal kívánta feldobni. Még microsite-ot is létrehozott e célból, és a mozikat, szórakozóhelyeket elárasztotta egy feltűnő freecarddal, amelyen a "Csak férfiaknak" felirat díszeleg. Hát az még oké, hogy a kifejezetten férfiaknak szánt terméket csak férfiaknak felszólítással hirdetik - de a kampány NEM erről szól. Ahogy a freecard hátoldalán és a honlapon is olvasható, a lapon található matricákat fel kell ragasztani, méghozzá olyan helyekre és dolgokra, amely a kedves célcsoport szerint "csak férfiaknak" való. Ez már eleve érdekes, mondjuk mire gondoltak: prosztataszűrésre? Gumióvszerre? Nem hiszem. Ugyanis a kampányszervezők rögtön ötletet is adnak, ha netán bajban lennénk, hogy mire ragasszunk:
"Az autója? A söre? A szerszámosládája? A motorja? A kedvenc kocsmája a sarkon? Mit gondol, melyek az igazán férfias dolgok?"
Hm, hát ez nagyon uncsi. De nézzük, mi a további teendő: miután felragasztottuk valami IGAZÁN FÉRFIAS DOLOG-ra a matricát, le kell fényképezni és beküldeni nekik, majd a neten lehet szavazni és a legjobbak 25 ezer ft-os, meg 10-10 ezer ft-os ajándékcsomagot kapnak.
Mi úgy gondoljuk, rettentően unalmas már ez a sör-kocsi-csajok háromszög, amelyben szerencsétlen férfiaknak mozogniuk kell, legalábbis a reklámok szerint. Ezért a reklámok és NEMek blog íróinak (és barátaiknak) támadt egy ötlete: magunkat is beleértve arra buzdítjuk azokat, akiknek elegük van a nemi sztereotipizálásból, a sör, kocsi kisajátításából, hogy engedjék el a fantáziájukat, és subvertizing akció gyanánt fényképezzenek le olyan tárgyakat, dolgokat, amelyek valóban egyelőre csak (vagy nagy többségben) férfiak által használtatnak - pl. igazgatói iroda, MTA épülete. Illetve olyanokat is ajánlatos, amelyek szerintünk csak férfiasabbá tesznek egy férfit: pl. óvoda bejárata, tűzhely,
Sajnos április 15-én a beküldési határidő lejárt, úgyhogy jobb, ha a fotókat nekünk külditek, mi kitesszük a blogra és egyúttal tájékoztatjuk a L'Oréalt is az akcióról. (Nem akarok senkit se elkeseríteni, de a galériát megnézve amúgy sem lettünk volna nyerők az ötletünkkel.)
És hogy az előítéletektől való elszakadás teljes legyen: ez is egy újabb példa arra, hogy nőtársaink ugyanolyan előítéletesen tudnak gondolkodni. Vagyis attól, hogy valaki nő, még nem jön magától az, hogy a szexista poénkodást sértőnek érezné. Gratulálunk a McCann Ericksonnak, Rácz Gabriella kreatívigazgatónak és Mikházi Ildikónak, a L'Oréal marketing igazgatójának!
Ezt írtátok