reklámok és NEMek

Gender szempontú kritikai hozzáállással a szexista reklámozás ellen. Ez a blog a 2007-es Reklámok és NEMek projekt folytatása. Reklámokról lesz szó, nőkkel és férfiakkal, sztereotíp vagy éppen rendhagyó nemi szerepekben. Ha egy reklám felbosszantott, esetleg megtetszett, mert szakít a hagyományos nemi szerepekkel, ne hagyd szó nélkül!

Írj nekünk, küldj fotókat, videókat!

Projekt honlap

Ezt írtátok

  • Csakul Anitteb: A reklámok linkjeit elküldené valaki? Kíváncsi lennék rájuk. Köszi (2015.06.02. 20:00) Anya főz
  • kozmetikusszalon: Nem rossz marketingfogás amúgy, amennyit beleöltek, az meg is térült. Az meg, hogy mennyire egysí... (2012.05.06. 18:12) Mi férfias? - !!!Figyelem! Akció!!!
  • rizsföld: A legjobban azt imádom, amikor az óriásplakáton egy gumiabroncs vagy egy motorfűrész mellé oda tes... (2012.01.04. 18:21) Miért károsak a szexista reklámok?
  • szöszkehölgy: nekem is borsódzott a hátam a pár veszekedése közben. :( (2009.11.16. 14:17) Így élnek a normális párok?
  • kókuszosvarázs: Sok dolgot nem értek. 1.Munkába tekernek elvileg, de otthon kötnek ki. 2. Öreg a pasi- fiatal a lá... (2009.10.22. 09:56) Bringázzon inkább anyád is!
  • Utolsó 20

Szex és szexizmus - mi a különbség?

2008.03.20. 22:00 Genderfighter

Azt, hogy mi a szex, nem kell magyarázni (vagy mégis? :)), a szexizmus mibenlétét azonban annál inkább. A két fogalom nem összetévesztendő, jó esetben ugyanis közük sincs egymáshoz.
Az értelmező szótár szerint a szexizmus az egyik vagy másik nem alacsonyabb rendűnek való tekintését, pusztán neme miatti diszkriminációját jelenti. Kicsit bővebben, a szexizmus előítélet és értékítélet is egyben, amely legtöbbször a nők ellen irányul, az ő alacsonyabbrendűségüket fejezi ki.
Ennek okai között felsorolható, hogy évszázadokon keresztül patriarchális társadalomban éltünk, ahol a nemek között nem egyenrangúság, hanem alá-fölérendeltség volt elfogadott. A szexizmus ezen elavult hierarchikus felépítés maradványainak, az „utolsó bástyáknak” a védelmeként is felfogható, mely újra és újra arra akar rámutatni és -erősíteni: a nők nem csupán mások az élet bizonyos területein, de általában véve kevesebbek is. Elég csak végignézni a vezető pozícióban ülőkön (pl. képviselőinknek csupán 10%-a nő), elég csak az állásinterjúkra gondolni, ahol a fiatal nőket nem veszik fel, mert „hátha szülni fognak”, elég csak végignézni az akadémiai padsorokon, és láthatjuk mennyire súlyos a nemek közötti egyenlőtlenség, a nőkkel szembeni diszkrimináció, amelyet tovább erősít az előítéleteket sokszor „vicces” formában sulykoló szexizmus.
A témát nem lehet egyszerűen és kényelmesen elhessegetni azzal, hogy „na, már megint a feministák”, a szexizmus ugyanis mindenkit érint: a rasszizmushoz és más előítéletekhez hasonlóan a meglévő társadalmi hatalmi különbségeket erősíti, amely európai, demokratikus értékeket vallva mindannyiunk érdekeivel ellentétes kell, hogy legyen.
Mi úgy véljük, esélyegyenlőség nem létezhet olyan országban, ahol a szexizmus nemcsak hogy megtűrt elem, de a médiában rendszeresen felbukkanó eszköz, a „pikáns humor” forrása, amely jelen van ugyanakkor munkahelyeken, otthonokban, sőt a parlamenti folyosókon is.
Ideje felismerni, hogy a szexizmus – tekintve, hogy hátrányosan érinti „célcsoportjának” önbecsülését, önképét és így az esélyegyenlőségét is – emberi jogi kérdés. Itt az ideje, hogy egy kicsit beszéljünk róla!
(Folyt. köv.)

Szólj hozzá!

Címkék: szexizmus elmélet

A bejegyzés trackback címe:

https://reklamokesnemek.blog.hu/api/trackback/id/tr22380020

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása