reklámok és NEMek

Gender szempontú kritikai hozzáállással a szexista reklámozás ellen. Ez a blog a 2007-es Reklámok és NEMek projekt folytatása. Reklámokról lesz szó, nőkkel és férfiakkal, sztereotíp vagy éppen rendhagyó nemi szerepekben. Ha egy reklám felbosszantott, esetleg megtetszett, mert szakít a hagyományos nemi szerepekkel, ne hagyd szó nélkül!

Írj nekünk, küldj fotókat, videókat!

Projekt honlap

Ezt írtátok

  • Csakul Anitteb: A reklámok linkjeit elküldené valaki? Kíváncsi lennék rájuk. Köszi (2015.06.02. 20:00) Anya főz
  • kozmetikusszalon: Nem rossz marketingfogás amúgy, amennyit beleöltek, az meg is térült. Az meg, hogy mennyire egysí... (2012.05.06. 18:12) Mi férfias? - !!!Figyelem! Akció!!!
  • rizsföld: A legjobban azt imádom, amikor az óriásplakáton egy gumiabroncs vagy egy motorfűrész mellé oda tes... (2012.01.04. 18:21) Miért károsak a szexista reklámok?
  • szöszkehölgy: nekem is borsódzott a hátam a pár veszekedése közben. :( (2009.11.16. 14:17) Így élnek a normális párok?
  • kókuszosvarázs: Sok dolgot nem értek. 1.Munkába tekernek elvileg, de otthon kötnek ki. 2. Öreg a pasi- fiatal a lá... (2009.10.22. 09:56) Bringázzon inkább anyád is!
  • Utolsó 20

A férfi az egy állat?

2008.07.04. 11:07 Genderfighter

Legalábbis a Sága szerint szelidítésre szorul. Ezt láthattuk a reklámfilmjeikben: egy feleségnek kinéző nő a kanapéről figyeli (vagy inkább felügyeli?), amint férfje és fia versenyt vasalják az ő ruháit - mint kiderül, nem annyira önzetlen módon, mert a jutalom lelkesíti őket, ami természetesen valami hús - jó férfias dolog. Milyen ciki lenne, ha egy joghurtért tepernének vagy nagy tál salátáért!

A Sága-paradoxon az, hogy miközben az átlagtól eltérő, nem a hagyományos férfiszerepekben tündöklő (vagyis: vasaló, mosogató) pasit akarunk faragni férjünkből, mégis egy nagyonis hagyományos fogáshoz kell nyúlnunk: a gyomrán keresztül kell megfogni a férfit. És nem árt ezt már egészen kiskorban kezdeni (ld. a szpotot).

Ezt a remek ötletüket - a férfiszelidítést - továbbfejlesztették és egy egész microsite-ot csináltak neki, ahol pl. le lehet tesztelni saját párunkat, mennyire kedves, figyelmes "az átlaghoz képest" - a legpozitívabb válaszokat bejelölve ezt kapjuk:

Gratulálunk! Egy olyan férfit tudhat maga mellett, akiről sok nő csak álmodozik. Egy igazi gentleman, aki, ha úgy alakul, nem ijed meg egy kis házimunkától sem. Egyszóval: tudja, hogyan teheti boldoggá Önt! A tapasztalatok szerint az ilyen férfi ritka, mint a fehér holló. Nem árt, ha ezt néha érezteti is vele...

A részletes elemzésre kattintva megtudhatjuk, eddig melyik kérdésnél melyik válaszra hányan szavaztak - pl. kiderül, hogy a válaszadók közül 72%-nak a pasija szerint a gyereknevelés nem csak a nő dolga.

Aztán lehet játszani is: egy tohonya, rosszul öltözött pasiból Johnny Bravo kinézetű pasit varázsolhatunk, ha a megfelelő - tehát Sága - hústermékeket tömjük villánkkal a szájába. A rajzolt pasi egyre szebb lesz, a végén egy rózsával szájában (vajon hogyan artikulál így?) ilyen "bókokat" mond nekünk: Aki ilyen jókat ad enni, azzal minden csodás lehet! Csak a te főztödre éhezem! Bárcsak minden nap főznél rám!

Ennél a pontnál már majdnem hangosan röhögtem, de akkor jön még "A mi titkunk" pályázat, ahova rövid szövegeket lehet beküldeni arról, hogyan sikerült "megszelidítenünk" pasinkat. Ez a felvezető szöveg:

El tudja képzelni élete párját, amint fütyörészve, kérés nélkül, magától leviszi a szemetet? Álmodozik néha arról, hogy gyengéden kiveszi a kezéből a porszívót és mosolyogva folytatja a takarítást?
Hihetetlen, de igaz: van, akivel mindez megtörtént. Léteznek nők, akik képesek megszelídíteni férjüket. Vajon mi a titkuk?
Esetleg az Ön párja is azok közé az álomférfiak közé tartozik, aki nem csak a focicsapatokhoz ért, hanem a vasaláshoz is?
Igaz, hogy egy jó vacsora csodákra képes? Érdemes egyáltalán megszelídíteni a férfiakat vagy így jók, ahogy vannak?

Mindenkinek javaslom, olvasgassa a már beküldött leveleket, pl. hogyan ajnározza anyuka fiát, akit lám-lám, egy csigolyatörés rá tudott venni arra, hogy főzzön és takarítson az anyja helyett, vagy milyen lelkesen porszívózik egy férj, ha tudja, hogy így hamarabb kapja meg a meleg vacsorát. Ezekről nekem mindig a Lenines vicc jut eszembe, amelynek poénja: hiszen közéjük is lövethetett volna...

14 komment

Címkék: férfi házimunka élelmiszer website szpot

A bejegyzés trackback címe:

https://reklamokesnemek.blog.hu/api/trackback/id/tr27552716

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Horsedick Joe Nobody 2008.07.04. 11:51:50

Fasság ez.

Peppone Botazzi 2008.07.04. 12:18:32

Az. Amúgy fordított esetben a megélhetési nőjogi szervezetek már hisztiznének. Balfaszok

sg (törölt) · http://soccergirl-sgblog.blogspot.com 2008.07.04. 12:19:55

Szerintem a Sága-paradoxon inkább az, hogy a legtöbb (hasára valóban igényes) férfi sokkal szívesebben eszik rendes húst, mint ilyen Sága előrepanírozott, mélyhűtött cuccokat vagy Sága virslit vagy Sága felvágottakat... Legalábbis nekem ez a tapasztalatom.
És az, hogy egy nőt nem a házimunka elvégzésével lehet boldoggá tenni :)

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2008.07.04. 12:32:28

Lassan ideje lesz harcolni a férfi egyenjogúságért, hogy ne sértsék ilyen reklámokkal a jogainkat.

Külföldi Viktor 2008.07.04. 12:48:46

ahol már egyenrangúak vagyunk:
a nők is lehetnek büdösek.
napielet.hu/napi/rovat/reklama/1220/emberszag

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2008.07.04. 12:52:12


Nahát... éppen most fejeztem be tudományos kutatásaimat a dologgal kapcsolatban...:
A szentháromság, avagy újabb pasifogó jótanácsok nőknek
hannibal.blog.hu/2008/07/04/jotanacsok_noknek

Darvon 2008.07.04. 13:28:33

Mér lenne fasság?
Ez a reklám (és néhány komment) megint kimutatja hogy a nemhez kötött szerepeket még mindig fontosnak tartja a társadalom, és hibásnak tartja ezeken túllépni.
Ebben az esetben: A nônek kell meghódítani a férfit, mert férfi nélkül a nô nem teljes. Ráadásul hússal, mert hát a férfi az kemény, egy állat, igazi amerikai pankrátor. Sôt, a nônek kell ellátnia a férfit, étellel, mert hát mi más lenne egy nô dolga.
Persze, csak reklám, de szerintem sok embert befolyásol az ilyen.

sheela567 2008.07.04. 13:56:45

Írhatnál arról is hogy a nőket mire használja az Axe reklám...khm...

Genderfighter · http://reklamokesnemek.blog.hu 2008.07.04. 14:03:03

Sheela, nemtom, ez nekem szólt-e, mindenestre írtunk az Axe-ról itt:
reklamokesnemek.blog.hu/2008/05/23/csajok_reszletekbol_osszerakva
Plusz a blogot létrehozó projekt, a reklámok és NEMek foglalkozott egy korábbi Axe reklámmal is, többek között a konferenciánkra is elhívtuk a reklámcég embereit beszélgetni.
Bővebb infók itt:
www.tusarok.org/reklamokesnemek/konferencia.php

Genderfighter · http://reklamokesnemek.blog.hu 2008.07.04. 14:07:49

Peppone Botazzi - bruhaha, megélhetési nőjogi szervezetek, kacag a vakbelem, hol élsz te? Magyarországon a nőjogi szervezetek egyáltalán nem tudnak megélni a nők jogainak védelméből, általában inkább tönkremennek manapság. Amúgy meg tökre nem jött át neked a lényeg: itt nem női-férfi harcról van szó, hogy VAGY a nőket használják ki a reklámok, VAGY a férfiakat, és ilyen meg olyan szervezetek ezért VAGY azért "hisztiznének", hanem - khm, mint ahogy azt már itt is leírtam - ez a Ságás példa is azt illusztrálja, hogy bizony a sztereotíp ábrázolásmód nem csupán a nőket érinti/bánthatja, hanem ugyanolyan káros a férfiakra nézve is, amennyiben klasszikus szerepekre redukálja őket (is).

Blist 2008.07.04. 14:33:51

Miért?
A női magazinok és egyéb nőknek szóló médiatermékek másról sem szólnak, csak arról, hogy a férfiakat hogyan kell manipulálni:)
Őszinteség? Na, az nem. Voltaképp úgy vagyunk kezelve mint afféle, ha nehezen is, de szelídíthető állatfajta akikkel őszintén már nem is szabad beszélni. Csak csúsztatással, utalgatásokkal...meg úgy általában ki van találva, hogy nekünk csak szex kell meg kaja:)))
Nem csoda, ha sok a társadalmi probléma emiatt, mert termékeny talajra hullanak. eme "bölcsességek" a nők többségének körében. Aztán ha nem működik a recept (hogy a fenében is működhetne?) a férfi a hibás :)))

Az AXE reklámok meg sajnos a másik nemet tapossa a sárba. Érdekes, hogy mindez mehet a médiában...

DobayAdam · http://www.dobayadam.hu 2008.07.05. 10:12:24

Ez az egész azért vicces, mert szó sincs főztről, ha a nő bedobja az olajba sőt mikróba a félkész, kb. 42% hústartalmú műkaját, és az a vacsora. Hát fúj.
Nem tudom, nálunk eleve az a normális a párommal, hogy megosztjuk a házimunkát. Hogy máshogy lenne, ha mindkét nem dolgozik, pénzt keres, vagyis az úgynevezett hagyományos férfiszerepben helyezkedik el? Nyilván a reklámnak érdeke a sztereotipikus túlzás, mivel célja a rövid idő alatt legjobban közvetíteni azt az értékrendet, amivel a célcsoport majd jól azonosul és ettől megveszi a terméket. Csak tényleg ott a bibi, hogy a tíz perc alatt magától készülő étel nem hozza egyensúlyba a két nemet, hiszen elég kevés idő lesz, kedves háziasszony, a férjnek rájönni, hogy ezt ő is meg tudja csinálni, és onnantól kezdve nem lesz rá szükség. :)

Flowerboy · http://anekdotalis.blogter.hu/ 2008.07.05. 20:53:54

Jaja, mert a férfi az nem tud vasalni, és szelídíteni kell mint a pavlov kutyáját. Akadna a felelős kreatív torkán a műanyagsonka.

Blist: Nos, az úgynevezett női magazinok nagy részének annyi köze van a feminizmushoz, mint körtúrának a karikatúrához.
Bizony, ezek a magazinok nagyrészt ugyanolyan szexisták, ostobák és lealacsonyítóak, mint a férfimagazinok, csak playboy nyuszik és nevetséges színvonalú "extrémsport" cikkek helyett itt kamupszichológiával, háztartási és gyereknevelési ötletekkel és horoszkóppal büntetnek.

Ez itt nem nemek háborúja, hogy egyet a férfiaknak egyet a nőknek. A szexizmus azt jelenti, hogy előre le van osztva, hogy a nőnek ez a dolga és így kell viselkednie, a férfinak meg az a dolga és úgy kell viselkednie. Ebből aztán származnak mindenféle atrocitások, amiknek a terén a nőknek mostanság jobban kijut társadalmilag, de alapvetően a probléma nem a "nők elnyomása", vagy a férfiaké, hanem az, hogy a társadalom nagy része jobban tudja nálam hogy hogy kéne férfinak vagy nőnek lennem.

hallohallo · http://britesite.blogspot.com/ 2008.07.06. 08:15:33

dobayádám, de te ritka vagy, mint a fehér holló! (ezt amúgy is tudom, mint filmszakos csoptársad, aka sz.j. :))
a célcsoportról: na igen, de már megint a nők a célcsoport, mint bevásárlómasinák. a félkész kajáknak meg bevett mottójuk és céljuk, hogy "a háziasszonyoknak megkönnyítség a vacsora elkészítését", vagy valami ilyesmi. merthogy idejük ugye kevesebb van a keresőmunka miatt, de a feladat megmaradt :S
süti beállítások módosítása