reklámok és NEMek

Gender szempontú kritikai hozzáállással a szexista reklámozás ellen. Ez a blog a 2007-es Reklámok és NEMek projekt folytatása. Reklámokról lesz szó, nőkkel és férfiakkal, sztereotíp vagy éppen rendhagyó nemi szerepekben. Ha egy reklám felbosszantott, esetleg megtetszett, mert szakít a hagyományos nemi szerepekkel, ne hagyd szó nélkül!

Írj nekünk, küldj fotókat, videókat!

Projekt honlap

Ezt írtátok

  • Csakul Anitteb: A reklámok linkjeit elküldené valaki? Kíváncsi lennék rájuk. Köszi (2015.06.02. 20:00) Anya főz
  • kozmetikusszalon: Nem rossz marketingfogás amúgy, amennyit beleöltek, az meg is térült. Az meg, hogy mennyire egysí... (2012.05.06. 18:12) Mi férfias? - !!!Figyelem! Akció!!!
  • rizsföld: A legjobban azt imádom, amikor az óriásplakáton egy gumiabroncs vagy egy motorfűrész mellé oda tes... (2012.01.04. 18:21) Miért károsak a szexista reklámok?
  • szöszkehölgy: nekem is borsódzott a hátam a pár veszekedése közben. :( (2009.11.16. 14:17) Így élnek a normális párok?
  • kókuszosvarázs: Sok dolgot nem értek. 1.Munkába tekernek elvileg, de otthon kötnek ki. 2. Öreg a pasi- fiatal a lá... (2009.10.22. 09:56) Bringázzon inkább anyád is!
  • Utolsó 20

Anya főz

2008.04.20. 12:30 Genderfighter

Eddig leginkább a köztéri reklámokról esett szó, és azok közül is inkább a meztelenséggel, szexualitással hirdetőkről.
De van bőven példa a nemi sztereotípiákra, a hagyományos nemi szerepek, feladatmegosztás folyamatos sulykolására is. Ezek általában inkább a reklámszpotokban tudnak kiteljesedni, most is megy pár ilyen reklámfilm, amin felbosszantottuk magunkat.

Itt van mindjárt a Knorr vacsorakedvencek sorozata, ahol olyan nők, akiknek láthatóan jobb/más dolguk is lenne (pl. gyerek fuvarozása, fodrásznál ücsörgés), repülő tényérokkal (nem csészealjakkal!) a fejük fölött közlekednek, amelyek mintegy a gondolataikat személyesítik meg. A nőknek ezek szerint mindig csak AZON jár az eszük? Mármint a vacsorán. Hogy mit is főzzenek a kedves kis családnak, minden napra más meleg étel kell, hiszen az élet úgy szép, ha változatos, és a Knorr jófej, és megspórolja a nőknek az erőfeszítéseket, amit az újabb és újabb ételötletek kitalálására fordítanának.
Persze gondolhatnánk, hogy ez a reklám is csak a nőknek akar kedvezni, hiszen azt mutatja, milyen ügyesek, egyszerre több dolgora tudnak figyelni, míg a gyereket viszik haza suliból, már azon agyalnak, mit főzzenek aznap vacsorára. Nekem viszont inkább az jön le, hogy nem elég, hogy meló után még gyerekért kell menni, hanem a vacsoráért is egyedül anyu a felelős, méghozzá fantáziáját is meg kell csillogtatnia, nem elég, ha a család elé lök egy párizsis zsömlét. (Mellesleg a kampány weboldala további csemegéket tartogat, itt van pl. a Receptbarátnők akció, ami szintén abból indul ki, hogy a férfiak hozzá sem nyúlnak a fakanálhoz.)

A Vénusz még tovább megy, és a főzés képességét egy genetikai és történelmi öröklődési folyamat részévé teszi. Azt mondja a narrátor: Ahogy mi a szüleinktől, úgy a gyerekeink rólunk vesznek példát. Közben mutatják a kislányt, aki - nyilvánvalóan nőnemű szülőjét utánozva - tükör előtt illegeti magát, majd a porszívó csövével küzd, Macit mosdat, végül rántottcsirkét paníroz. És a szövge megint: A Vénusz (...) segíti a lányokat, hogy egyszer majd olyan jól főzzenek, mint az édesanyjuk. És láthatjuk is, amint kislány segédkezik anyunak a forró olajba helyezni a rántottcsirke darabokat.
Mit is mond ez a reklám? 1. a lányok csak az anyjukról vesznek példát, az az etalon, ezt kell egyszer elérni. 2. a "nőségnek" a megtanulása megmutatja nekünk, mitől is nő a nő (vagyis mi a női esszencia): szépítkezés, házimunka végzése, gondoskodás. 3. nyilvánvalóan mivel ezek női dolgok, amiket a lányok az anyjuktól tanulnak, a fiúk/férfiak nem csinálhatják.

Aztán itt van nekünk a Penny market, ahol egy többgenerációs család (anya, apa, kisfiú, magzat, nagymama) éppen bevásárol. Ami úgy zajlik, hogy a ránézésre kb. 8 hónapos terhes nő otthagyja jó karban lévő férjét kisfiával, hogy "Ti csak játsszatok", majd elindul anyjával/anyósával a bevásárlókocsit tolva elintézni a vásárlást. Közben apuka és kisfiú önfeledten játszanak, majd látjuk, hogy anyuka és nagymama már hipp-hopp össze is szedtek mindent, ami kell. Oké, én örülök, hogy egyáltalán megjelenik egy bevásárlás ábrázolásánál egy férfi is (és nemcsak húspultos eladóként), de azért elég ciki, ha a focilabda hasú nőnek kell végigjárnia a szupermarketet (feltehetőleg dagadó lábbal, állandó vizelési ingerrel, de ez már nincs benne a szpotban), miközben apa "vigyáz" a gyerekre és elszórakoztatja.

Úgy látszik, az élelmiszerreklámosok agyában még mindig az "apa mosdik, anya főz" családkép él. Persze vannak kivételek, pl. a Dr. Oetker, ami egy ideje kifejezetten sütő apukákkal reklámozza egyes termékeit.

11 komment

Címkék: sztereotípia szpot nemi szerep anya főz

A bejegyzés trackback címe:

https://reklamokesnemek.blog.hu/api/trackback/id/tr57433868

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mélisande · http://melisandegyuruje.blog.hu 2008.04.25. 12:12:19

Hát az biztos, hogy a blog émájának hihetetlen mennyiségű "anyag" áll rendelkezésére. Szíves figyelmetekbe ajánlom még a Triumph legújabb hirdetését, bsumegállók oldalában virít, egy sejtelmes nőcivel dögös fehérneműben - "Ugye nem baj, hogy ma nem főztem vacsorát?" Hát persze, hogy nem - de várj csak, amikor majd lestrapált feleség - anya leszel! Akkor úgysem lesz a z a fehérnemű, ami vonzó nővé tenne!!:)

Genderfighter · http://reklamokesnemek.blog.hu 2008.04.25. 13:09:20

Hehe, ez jó. Vagyis ha az egyik feleségi szolgáltatás (vacsorafőzés) nincs, akkor cserébe itt a másik (szexi kinázet, feltehetőleg szex lesz este)? Na ez jó. Küldjetek képeket is plíz! Nem tudunk mindenhol fotózni.

langi 2008.04.26. 09:51:24

A "Buksi kiszökött" reklám és fajtái a másik véglet, amikben az apukák idióták és szerencsétlenek. Mintha két féle férfi lenne, a macsó és a papucs.

harcikutya 2008.04.26. 20:41:25

Nagyon-nagyon örülök nektek, most már legalább tudom, hova küldjem habzó szájjal készített fotóimat. Rendszeres látogatótok leszek, és terjesztem a hírt, hogy vagytok!

Építő jellegű kritika a cikkhez: a "játsszatok" szót dupla sz-szel írjuk, ahogy most én tettem, mert felszólító módban a -j toldalék hasonul az sz-hez. Magyaróra vége. :)

egyszokeno 2008.04.27. 13:20:57

Régebbi Knorr reklám:
Férfi: "Drágám, menjünk el vacsorázni!"
Nő: "Á, inkább főzök valamit!"

Mi????????????????????? Az sem látott még élő nőt esküszöm, aki ezt kitalálta! Hiába, a marketingesnél csak egy hülyébb van, a német marketinges (lásd Henkel reklámok, nem sz@runk a perem alá...) Lehet, hogy az én női identitásommal van baj, de még soha nem lógattam a célból fejemet a wc-kagylóba, hogy a fertőtlenítő hatékonyságának problémáján töprengjek, frissen fodrászolt hajjal...

mediazsiraf · http://www.konzervatorium.blog.hu/ 2008.05.01. 13:20:10

a reklámok dolga a sztereotipizálás, ahogy a dzsendörfájtör kislányoknak a dolga az aggszűzi élet, és a felgyülemlett kielégítetlen nemi vágyuk ledolgozása ilyen hülyeségekben, mint a genderstudies.

konzervatorium.blog.hu/2007/11/27/kontrafeminista_reakcio

A feminizmus a felvilágosodás TÉVEDÉSE.

hallohallo · http://britesite.blogspot.com/ 2008.05.03. 18:10:10

mediazsiraf, csak hogy tudd, feminists do it better ;)

(egyszokeno, hihetetlen, épp szétröhögöm az agyam a kommenteden, és beugrott, h a hét elején pont ezt csináltam, belógattam a frissen fodrászolt fejem a klotyeszba, hogy tutira kipucoljam :DDD lehet én vagyok a henkel célcsoport???)

hatezmegmi 2008.06.09. 15:48:36

Engem otthon szájon vágnának, ha porlevest főznék, pedig nem is vagyok nő.

Noémi 2008.06.10. 08:50:23

Akkor te egy bántalmazott férfi lennél.

Peter_Cs · http://peter-cs.blog.hu/ 2008.12.21. 19:46:25

Ez nagyon durva sztereotipizálás, a legidiotistább válfajból!
mediazsiraf!
A feminizmus maga a megoldás: a nők és a férfiak teljes egyenrangúsága és egyenjogúsága egy boldogabb társadalom egyik kritériuma! A (neo)konzervatív tradicionalizmus, amit te is képviselsz, az a meglévő defektusokat konzerválva tartósítja a hétköznapi fasizmust.

Csakul Anitteb 2015.06.02. 20:00:50

A reklámok linkjeit elküldené valaki? Kíváncsi lennék rájuk. Köszi